گشايش خانه باغ ملک زاده مهريز در ايام ا... دهه فجر

یزدفردا:عمليات مرمت خانه باغ ملک زاده واقع در محله بغدادآباد مهريز به پايان رسيد و 21 بهمن ماه با حضور جمعي از مسئولان شهرستان مهريز به مناسبت دهه فجر گشايش مي‌يابد.

به گزارش یزدفردا به نقل از روابط عمومي ميراث استان يزد محمود اديبان با بيان اين خبر گفت: سازه اين بنا به طور کامل خشتي و دو طبقه است.

مسئول نمايندگي ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري شهرستان مهريز اين خانه را تک جبهه‌اي شامل فضاهاي چون شاه نشين، مطبخ، نارنجستان و اتاق‌هاي نشيمن توصيف کرد و افزود: بر اساس اطلاعات درج شده در پرونده ثبتي، خانه باغ ملک زاده به شماره 15897 در تاريخ 24مرداد ماه 89 در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است.

"اديبان" عبور جوي آب قنات باقرخان به طور مداوم از داخل باغ و حوض خانه و وجود درختان تنومند چنار را از جمله ويژگي‌هاي اين خانه برشمرد.

اين مقام مسوول از جمله اقدامات مرمتي اين خانه باغ، به عمليات مرمت تراشيدن اندود فرسوده نماها، اجراي کاهگل نماها همراه با دم گيري‌هاي گچي اشاره کرد و گفت: همچنين اجراي شرفي‌هاي لبه بام با آجر فرش سنتي و سبک سازي بام نيز انجام شده است.

وي با اشاره به اجراي کاهگل براي زيرسازي و شيب بندي بام، بيان داشت: پله‌هاي ورودي پشت بام مرمت شد.

"اديبان" حمل خاک و نخاله‌هاي ساختماني، مرمت اندود نماي شمالي و جنوبي باغ و محوطه سازي حياط اصلي خانه را از ديگر اقدامات مرمتي عنوان کرد.

وي با بيان اينکه خانه باغ ملک زاده مربوط به دوره قاجار است، يادآور شد: اين خانه در زيرمحله باقرخان در محله بغداد آباد مجاور خيابان شهيد مطهري شمالي واقع شده است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا